Pandemische werkstress: hoe ik ermee heb leren omgaan

Pandemische werkstress: hoe ik ermee heb leren omgaan

Door Beth Timmins
BBC nieuws

Gepubliceerd7 minuten geledenDelencloseDeel paginaKopieer linkOver delenGerelateerde onderwerpenCoronavirus pandemieimage copyrightGetty Images

Het nieuws dat dating-app Bumble zijn kantoren voor een week moet sluiten om het personeel te laten herstellen van “collectieve burn-out”, heeft het probleem van de stress van de werknemers in de schijnwerpers gezet.

Bumble vertelde zijn 700 wereldwijde werknemers om zich op zichzelf te concentreren na een druk jaar waarin het bedrijf op de Amerikaanse aandelenmarkt werd gelanceerd.

Maar de verstoring en onzekerheid veroorzaakt door de Covid-pandemie in de afgelopen 15 maanden heeft ertoe geleid dat werknemers bij veel bedrijven zich gestrest en uitgeput voelen.

Het dagelijkse leven is ontworteld en de scheidslijn tussen werk en vrije tijd is vervaagd.

Dus hoe gingen werknemers om met een burn-out?

‘Ik probeer werk en vrije tijd gescheiden te houden’ image copyright Amy Hanson

“Burnout hoort bij de baan omdat het erg snel gaat, dus je voelt het vaak”, zegt Amy Hanson, die werkt als IT-helpdeskassistent bij JMW Solicitors in Manchester.

Amy werkt nu weer fulltime op kantoor, maar door de pandemie zegt ze “moe geworden te zijn van weinig energie en een beetje vergeten hoe ze met mensen moet praten”.

“Ik heb vaak last van stress, dus probeer werk en vrije tijd gescheiden te houden.”

Amy zet haar telefoon uit na het werk en probeert “elke taak één voor één” te nemen om te helpen met overweldigende gevoelens.

Haar werkgever heeft ook een online counselingportaal voor personeel en Amy heeft NHS-begeleiding gebruikt voor hulp.

Als een andere manier om met stress om te gaan, heeft Amy een hobby opgepakt: het repareren van gaming-hardware, wat ze “zeer ontspannend” vindt.

‘Ik wist dat ik naar buiten moest’image copyrightSarah Windrum

Sarah Windrum runt een IT-ondersteuningsbedrijf genaamd Emerald Group, dat 20 mensen in dienst heeft in Warwickshire.

Sinds het begin van de pandemie heeft Sarah geprobeerd haar medewerkers aan te moedigen om over hun worstelingen en uitdagingen te praten.

“We kunnen geen vakantie aanbieden zoals Bumble, maar we proberen wel een open en eerlijk gesprek te voeren met het personeel en ervoor te zorgen dat er voor iedereen gezorgd wordt”, legt ze uit.

“We hadden onlangs een medewerker die meer vrije tijd nodig had om voor een bejaarde ouder te zorgen, dus de rest van ons nam de rust en ik probeer iedereen te vertellen dat we elkaar allemaal op deze manier kunnen helpen.”

Sarah voelde deze druk zelf ook. Ze merkte dat ze voortdurend naar haar laptop terugkeerde, of het nu na het eten was of nadat ze de kinderen naar bed had gebracht.

“Ik was me bewust van mijn gedrag en ik had gewoon niet de energie. Ik moest rekening houden met de druk”, zegt ze.

Sarah zag dat ze “wat tijd nodig had” en begon langs de grachten van Warwickshire te lopen om weg te komen van haar werk.

“De wandelingen zijn zo verjongend, ik wist dat ik naar buiten moest in een goede ruimte”.

Hoe om te gaan met burn-out

De sleutel tot het omgaan met burn-out is volgens experts controle. “Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn baan op te zeggen, maar het gaat erom te doen wat je kunt met de dingen die je kunt controleren”, zegt Siobhan Murray, auteur van The Burnout Solution.

Cary Cooper, president van het Chartered Institute of Personnel and Development en hoogleraar organisatiepsychologie en gezondheid aan de Universiteit van Manchester, zegt dat het “belangrijk is dat individuen de controle over hun omgeving nemen om de uren die ze werken te beheren en ervoor te zorgen dat ze sociaal zijn. verbonden”.

Hij adviseert:

de controle overnemenwerk niet consequent lange urendeelnemen aan activiteiten die niets met werk te maken hebben sociaal contact maken met vrienden en mensen die je leuk vindt hebben wat “me time”vermijd ongezond gedrag en negatieve coping-mechanismen andere mensen helpen positief te zijn

Maar ook bedrijven moeten hun steentje bijdragen, zegt de gezondheids- en veiligheidsfunctionaris van het Trade Union Congress, Shelly Asquith. Stress is een “beroepsrisico”, zegt ze en “vereist risicobeoordeling en -beheer om het welzijn van het personeel te beschermen”.

NHS-personeel burn-out op noodniveau – rapportGoldman Sachs bankiers vragen om 80-urige werkweek

Algemeen secretaris van de prospect-unie Mike Clancy zegt: “Mentale gezondheid begint eindelijk gelijkwaardigheid te krijgen met fysieke gezondheid en hiermee zou ook de erkenning van geestelijke gezondheid binnen gezondheid en veiligheid door alle werkgevers moeten komen.

“Zelfs vóór de pandemie was geestelijke gezondheid de meest voorkomende oorzaak van arbeidsgerelateerde gezondheidsproblemen. Dit is een zeer industrieel probleem en moet als zodanig worden behandeld.”

‘Het is heel belangrijk om je open te stellen’

Italia Jensen werkt als hoofd van de jeugdstem bij The Mix – een liefdadigheidsinstelling voor digitale ondersteuning van jongeren. Italia zegt dat ze de waarschuwingssignalen van een burn-out kende toen ze jonger was, dus toen de symptomen terugkeerden, nam ze een week vrij als ziekteverlof.

“Ik voelde me echt gestrest, emotioneel uitgeput en moe op het werk”, zegt ze.

Door de lockdown begon ze langere lunchpauzes te nemen en te rennen, wat volgens Italia “echt hielp” om haar minder gestrest te voelen.

“Het was even wennen, maar ik moest beter worden in het vragen om hulp als ik me gestrest voelde”, voegt ze eraan toe.

“Je moet onthouden dat je in een team werkt en verbonden bent met mensen.”

Aan het eind van de dag begon haar team een ​​check-in te doen waarvan ze zegt dat ze “ons de ruimte gaf om te zien hoe het met elkaar ging”.

“Het kan je besluipen als je niet weet hoe het eruit ziet en voelt, dus het is erg belangrijk om je open te stellen, zodat mensen niet het stigma dragen”, voegt ze eraan toe.

‘Ik voel me beter dan ooit’ image copyright Harry Fish

Harry Fish uit Nottingham werkt in de software-implementatie. Voorafgaand aan de lockdown reisde hij zeven jaar vaak door het land om klanten te bezoeken. Nu werkt hij fulltime op afstand en zegt dat hij zich “beter dan ooit” voelt.

In februari gaven cijfers van de Royal Society for Public Health aan dat over het algemeen meer mensen vonden dat thuiswerken beter was voor hun gezondheid en welzijn. Vijfenveertig procent van de ondervraagden dacht dat thuiswerken beter voor hen was, vergeleken met 29% die dacht dat het erger was.

“Ik had vroeger een goede balans tussen werk en privé, maar nu realiseer ik me wat ik miste”, zegt Harry.

Hij oefent elke dag voordat hij aan het werk gaat en zegt dat dit zijn werkdag “versterkt” heeft, die anders aan woon-werkverkeer zou zijn besteed. Daardoor heeft hij een jaar lang 10.000 stappen per dag gezet.

“Vanuit werkperspectief is de productiviteit toegenomen met meer focus en de flexibiliteit om een ​​werkdag efficiënter te organiseren.”

“Zelfreflectie is gemakkelijker, in plaats van onnodige sociale druk te hebben die beslissingen beïnvloedt”, voegt hij eraan toe.

.